Autorem obrazu Trójcy Świętej jest Andriej Rublow. Rosyjski ikonopis żyjący w XV w., geniusz, mistrz ikony i wizjoner. Ikona znana jest także jako: Trójca Starotestamentowa lub Gościnność Abrahama. Zamówiona została dla ławry Troicko-Siergijewskie. Datę powstania dzieła określić można jedynie w przybliżeniu na lata między 1410, a 1437 r., kiedy Andriej Rublow należał do wspólnoty zakonnej ławry Troicko-Siergijewskiej.
Symbolika obrazu Trójcy Świętej
Niby odpowiedź jest oczywista, ale teolodzy i ikonografowie do tej pory spierają się co do ostatecznej odpowiedzi na pytanie kto jest kim w tym przedstawieniu. Zasadniczo obraz Trójcy Świętej przedstawia – nie inaczej – Trójcę Świętą, ale żeby nie było zbyt łatwo Rublow osadza postaci w kontekście. Używa przypowieści o gościnności Abrahama. Tutaj już zawiązuje się “akcja”, opowieść. Rublow nie podaje jednoznacznych odpowiedzi “co” i “jak”.
Jak zbudowany jest obraz Trójcy Świętej?
Ikona ma wymiary 114 x 142 cm. Podobrazie stanowią trzy deski lipowe, klejone na tzw. ”styk”. Ikona obramiona jest kowczykiem, czyli wypukłym obramieniem. Kowczyk powstaje na skutek wydrążenia części podobrazia, na którym ma być namalowana ikona, tą część nazywamy polem ikony. Pierwotnie obraz był malowany w technice tempery jajowej, tło było złocone. Technika malarska Rublowa to zjawisko unikatowe. W swojej pracy spotkałam się z dużą liczbą autorów, przedstawień i różnych malarskich technik ikonowych. Nie widziałam u nikogo innego tak wielkiej lekkości, swobody i rozmachu. Obraz Trójcy Świętej malowany był dość ekspresyjnie (jak na ikonę oczywiście), pewnymi i konkretnymi pociągnięciami. To nie wielogodzinna dłubanina drobnych elementów lecz gest i synteza. Czy zatem Trójca Święta obraz kopia może dokładnie odwzorować oryginał?
Obecny stan zachowania obrazu Trójcy Świętej
Jest to niezwykle ważny aspekt, ponieważ w dużej mierze właśnie suma zniszczeń i przekształceń składa się na to co obecnie możemy oglądać. W swojej historii obraz Trójcy Świętej uległ przekształceniom malarskim oraz uszkodzeniom. To co obecnie podziwiamy na obrazie Trójcy Świętej to zachowana warstwa malarska, lecz bardzo zniszczona, przetarta, spudrowana (czyli taka, która straciła spoiwo i osypała się), również złocenia, które stanowią dużą część tego co widzimy są bardzo uszkodzone – brak dużej powierzchni złota (widoczna jest jedynie warstwa zaprawy w ubytkach). Na całej powierzchni obrazu widoczne są otwory po gwoździach rozmaitej wielkości. Obraz Trójcy Świętej, podobnie jak większość dawnych obrazów sakralnych przykryty był srebrną wytłaczaną koszulką, która była do obrazu przybita. To sprawia, że Trójca Święta obraz kopia jest skomplikowany w wykonaniu. Deski podobrazia rozeszły się tworząc mocno zarysowane i widoczne na powierzchni pionowe pęknięcia, biegnące przez całą wysokość ikony.
Kopia obrazu Trójcy Świętej
Trudno podejść do tematu w sposób jednoznaczny, ze względu na stan zachowania oryginału, o którym pisałam wyżej. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi jak powinno się kopiować obraz Trójcy Świętej. Ja podchodzę do tego zagadnienia w sposób praktyczny – uzależniam efekt końcowy od oczekiwań Klientki / Klienta. Dzięki wiedzy konserwatorskiej i doświadczeniu potrafię skopiować obraz na kilka sposobów. W wariancie pierwszym odtwarzam wszystkie warstwy technologiczne oraz obecny stan zachowania oryginału – uwzględniam wszystkie zniszczenia warstwy malarskiej, podobrazia, gruntów i złoceń.
W wariancie drugim obraz Trójcy Świętejkopia tworzę, uwzględniając znacznie mniejszą ilość zniszczeń w partii złoceń. W wariancie trzecim tworzę rekonstrukcję ikony – tutaj pojawia się nieco inna – ciemniejsza kolorystyka, ponieważ w takim podejściu maluję szaty z uwzględnieniem wszystkich warstw – których na oryginale obecnie nie ma. Tutaj bardziej domniemuję i kieruję się swoją wiedzą konserwatorską i technologiczną. Odpowiadam sobie na pytanie:jak wyglądałaby Trójca Święta obraz kopia, gdyby nie był przetarty i zniszczony. Każdy z nich można zamówić w Pracowni Temper.
Kto namalował obraz Trójca Święta?
Autorem obrazu Trójcy Świętej jest Andriej Rublow. Rosyjski ikonopis żyjący w XV w., geniusz, mistrz ikony i wizjoner. Ikona znana jest także jako: Trójca Starotestamentowa lub Gościnność Abrahama. Zamówiona została dla ławry Troicko-Siergijewskie. Datę powstania dzieła określić można jedynie w przybliżeniu na lata między 1410, a 1437 r., kiedy Andriej Rublow należał do wspólnoty zakonnej ławry Troicko-Siergijewskiej.
Symbolika obrazu Trójcy Świętej
Niby odpowiedź jest oczywista, ale teolodzy i ikonografowie do tej pory spierają się co do ostatecznej odpowiedzi na pytanie kto jest kim w tym przedstawieniu. Zasadniczo obraz Trójcy Świętej przedstawia – nie inaczej – Trójcę Świętą, ale żeby nie było zbyt łatwo Rublow osadza postaci w kontekście. Używa przypowieści o gościnności Abrahama. Tutaj już zawiązuje się “akcja”, opowieść. Rublow nie podaje jednoznacznych odpowiedzi “co” i “jak”.
Jak zbudowany jest obraz Trójcy Świętej?
Ikona ma wymiary 114 x 142 cm. Podobrazie stanowią trzy deski lipowe, klejone na tzw. ”styk”. Ikona obramiona jest kowczykiem, czyli wypukłym obramieniem. Kowczyk powstaje na skutek wydrążenia części podobrazia, na którym ma być namalowana ikona, tą część nazywamy polem ikony. Pierwotnie obraz był malowany w technice tempery jajowej, tło było złocone. Technika malarska Rublowa to zjawisko unikatowe. W swojej pracy spotkałam się z dużą liczbą autorów, przedstawień i różnych malarskich technik ikonowych. Nie widziałam u nikogo innego tak wielkiej lekkości, swobody i rozmachu. Obraz Trójcy Świętej malowany był dość ekspresyjnie (jak na ikonę oczywiście), pewnymi i konkretnymi pociągnięciami. To nie wielogodzinna dłubanina drobnych elementów lecz gest i synteza. Czy zatem Trójca Święta obraz kopia może dokładnie odwzorować oryginał?
Obecny stan zachowania obrazu Trójcy Świętej
Jest to niezwykle ważny aspekt, ponieważ w dużej mierze właśnie suma zniszczeń i przekształceń składa się na to co obecnie możemy oglądać. W swojej historii obraz Trójcy Świętej uległ przekształceniom malarskim oraz uszkodzeniom.
To co obecnie podziwiamy na obrazie Trójcy Świętej to zachowana warstwa malarska, lecz bardzo zniszczona, przetarta, spudrowana (czyli taka, która straciła spoiwo i osypała się), również złocenia, które stanowią dużą część tego co widzimy są bardzo uszkodzone – brak dużej powierzchni złota (widoczna jest jedynie warstwa zaprawy w ubytkach).
Na całej powierzchni obrazu widoczne są otwory po gwoździach rozmaitej wielkości. Obraz Trójcy Świętej, podobnie jak większość dawnych obrazów sakralnych przykryty był srebrną wytłaczaną koszulką, która była do obrazu przybita. To sprawia, że Trójca Święta obraz kopia jest skomplikowany w wykonaniu.
Deski podobrazia rozeszły się tworząc mocno zarysowane i widoczne na powierzchni pionowe pęknięcia, biegnące przez całą wysokość ikony.
Kopia obrazu Trójcy Świętej
Trudno podejść do tematu w sposób jednoznaczny, ze względu na stan zachowania oryginału, o którym pisałam wyżej. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi jak powinno się kopiować obraz Trójcy Świętej. Ja podchodzę do tego zagadnienia w sposób praktyczny – uzależniam efekt końcowy od oczekiwań Klientki / Klienta. Dzięki wiedzy konserwatorskiej i doświadczeniu potrafię skopiować obraz na kilka sposobów. W wariancie pierwszym odtwarzam wszystkie warstwy technologiczne oraz obecny stan zachowania oryginału – uwzględniam wszystkie zniszczenia warstwy malarskiej, podobrazia, gruntów i złoceń.
W wariancie drugim obraz Trójcy Świętej kopia tworzę, uwzględniając znacznie mniejszą ilość zniszczeń w partii złoceń. W wariancie trzecim tworzę rekonstrukcję ikony – tutaj pojawia się nieco inna – ciemniejsza kolorystyka, ponieważ w takim podejściu maluję szaty z uwzględnieniem wszystkich warstw – których na oryginale obecnie nie ma. Tutaj bardziej domniemuję i kieruję się swoją wiedzą konserwatorską i technologiczną. Odpowiadam sobie na pytanie: jak wyglądałaby Trójca Święta obraz kopia, gdyby nie był przetarty i zniszczony. Każdy z nich można zamówić w Pracowni Temper.