Jest to temat tak wdzięczny, a zarazem trudny, że mogłabym malować ją przynajmniej raz w miesiącu. Dotychczas stworzyłam kilka kopii Dziewczyny z perłą i pewna jestem, że jeszcze wiele razy będzie nam dane się spotkać. Jak już wielokrotnie wspominałam dla mnie kopiowanie to doświadczenie performatywnoempatycznozmysłowe. Czyli mój ulubiony sposób kontemplowania i doświadczania sztuki. A Dziewczyna z perłą to obraz z którym mam ochotę obcować nieustannie. Podobnie jak moi klienci. Osoby, które dotychczas miałam okazję zapytać o powody, dla których wybierają właśnie ten obraz, najczęściej odpowiadają, że chodzi to uczucie, którego doświadczają stojąc przed Dziewczyną. O to w jaki sposób Ona patrzy co mówi, co daje to spojrzenie.
Dziewczyna z perłą - skąd popularność tego obrazu?
Kontynuując wątek – z jednej strony pojawia się to uczucie obcowania z kimś dobrym, niewinnym i czystym w swych intencjach. Z drugiej strony doświadcza się czegoś niezwykle unikalnego w obecnych czasach – bycia widzianym. Wzrok Dziewczyny: skupiony, obecny i czuły otwiera odbiorcę na głębokie doświadczenie “tu i teraz” ze sobą, innymi ludźmi i otoczeniem. Kopia Dziewczyny z perłą pozwala zatrzymać te wrażenia dla siebie, we własnym zaciszu, przywołuje te piękne emocje i doświadczenia ponad czasem, miejscem czy językiem. Czułe, żywe doświadczenie bycia widzianym, bycia w ogóle i kontaktu. Coś pięknego.
Dziewczyna z perłą kopia technicznie.
Swój pomysł na rozgryzanie techniki Vermeera opieram zarówna na wiedzy konserwatorskiej, ale przede wszystkim na doświadczeniu malarskim i badawczym. Gdy tylko mam czas, podróżuję, zwiedzam i oglądam, analizuję, poznaję dzieła Mistrzów na żywo. Dotychczas widziałam wiele dzieł Jana Vermeera i to co jest dla mnie technicznie najbardziej charakterystyczne to wyłanianie się obrazów. Sądzę, że tak właśnie były malowane – od ciemnej, ciepłej umbrowej bazy, poprzez monochromatyczne szarości, po niezwykle syntetyczna paletę barwną, ale podniesioną do poziomu geniuszu. Każdy kolor na obrazie ma wręcz metafizyczny poziom oddziaływania, wibracji i nieuchwytności. Dla mnie te właściwości malarstwa Mistrza Vermeera są najbardziej intrygujące i pociągające.
Wisienka na torcie, czyli coś ekstra do kopii Dziewczyny z perłą,
W mojej wersji Dziewczyny z perłą kopiuję także stan zachowania. Uważam że to bardzo istotne dla odtworzenia całościowego dzieła. W przypadku tego obrazu nie skupiam się zbytnio na spękaniach, ale na tym, że obraz w swej historii w pewnym momencie został dość mocno przemyty, przez co zmieszane są warstwy barwne i monochromatyczne, a także nie są tak jednoznaczne, tylko mają charakter nieco impresjonistyczny. Tak podchodzę do tematu i stale także eksperymentuję nad Dziewczyną z perłą kopią, którą można malować na tak wiele sposobów. Właśnie z powodu tej niejednoznaczności technologicznej. Co tu dużo mówić… zaprzyjaźniłam się z tą Dziewczyną. Więcej moich realizacji znajdziesz tutaj.
Dziewczyna z perłą kopia, którą uwielbiam malować.
Jest to temat tak wdzięczny, a zarazem trudny, że mogłabym malować ją przynajmniej raz w miesiącu. Dotychczas stworzyłam kilka kopii Dziewczyny z perłą i pewna jestem, że jeszcze wiele razy będzie nam dane się spotkać. Jak już wielokrotnie wspominałam dla mnie kopiowanie to doświadczenie performatywnoempatycznozmysłowe. Czyli mój ulubiony sposób kontemplowania i doświadczania sztuki. A Dziewczyna z perłą to obraz z którym mam ochotę obcować nieustannie. Podobnie jak moi klienci. Osoby, które dotychczas miałam okazję zapytać o powody, dla których wybierają właśnie ten obraz, najczęściej odpowiadają, że chodzi to uczucie, którego doświadczają stojąc przed Dziewczyną. O to w jaki sposób Ona patrzy co mówi, co daje to spojrzenie.
Dziewczyna z perłą - skąd popularność tego obrazu?
Kontynuując wątek – z jednej strony pojawia się to uczucie obcowania z kimś dobrym, niewinnym i czystym w swych intencjach. Z drugiej strony doświadcza się czegoś niezwykle unikalnego w obecnych czasach – bycia widzianym. Wzrok Dziewczyny: skupiony, obecny i czuły otwiera odbiorcę na głębokie doświadczenie “tu i teraz” ze sobą, innymi ludźmi i otoczeniem. Kopia Dziewczyny z perłą pozwala zatrzymać te wrażenia dla siebie, we własnym zaciszu, przywołuje te piękne emocje i doświadczenia ponad czasem, miejscem czy językiem. Czułe, żywe doświadczenie bycia widzianym, bycia w ogóle i kontaktu. Coś pięknego.
Dziewczyna z perłą kopia technicznie.
Swój pomysł na rozgryzanie techniki Vermeera opieram zarówna na wiedzy konserwatorskiej, ale przede wszystkim na doświadczeniu malarskim i badawczym. Gdy tylko mam czas, podróżuję, zwiedzam i oglądam, analizuję, poznaję dzieła Mistrzów na żywo. Dotychczas widziałam wiele dzieł Jana Vermeera i to co jest dla mnie technicznie najbardziej charakterystyczne to wyłanianie się obrazów. Sądzę, że tak właśnie były malowane – od ciemnej, ciepłej umbrowej bazy, poprzez monochromatyczne szarości, po niezwykle syntetyczna paletę barwną, ale podniesioną do poziomu geniuszu. Każdy kolor na obrazie ma wręcz metafizyczny poziom oddziaływania, wibracji i nieuchwytności. Dla mnie te właściwości malarstwa Mistrza Vermeera są najbardziej intrygujące i pociągające.
Wisienka na torcie, czyli coś ekstra do kopii Dziewczyny z perłą,
W mojej wersji Dziewczyny z perłą kopiuję także stan zachowania. Uważam że to bardzo istotne dla odtworzenia całościowego dzieła. W przypadku tego obrazu nie skupiam się zbytnio na spękaniach, ale na tym, że obraz w swej historii w pewnym momencie został dość mocno przemyty, przez co zmieszane są warstwy barwne i monochromatyczne, a także nie są tak jednoznaczne, tylko mają charakter nieco impresjonistyczny. Tak podchodzę do tematu i stale także eksperymentuję nad Dziewczyną z perłą kopią, którą można malować na tak wiele sposobów. Właśnie z powodu tej niejednoznaczności technologicznej.
Co tu dużo mówić… zaprzyjaźniłam się z tą Dziewczyną.
Więcej moich realizacji znajdziesz tutaj.