"Matka Boska Boleściwa" z kościoła OO. Franciszkanów w Krakowie
OPIS TECHNIKI:
Kopię fragmentu obrazu zwanego także „Smętną Dobrodziejką” wykonano w 2015 r. oryginał znajduje się w kościele OO. Frnaciszkanów w Krakowie. Obraz przedstawia Marię w typie Mater Dolorosa. Podobrazie stanowi ok 30-letnia, sezonowana deska lipowa. Wycięto ją z samego rdzenia, jest to najbardziej wartościowa pod względem materiałowym część drzewa. Cechuje ją lekkie ugięcie, jest to jednak efekt charakterystyczny dla większości dzieł gotyckich.
Deskę zaimpregnowano wodą klejową i przeklejono klejem króliczym oraz płótnem. Jako gruntu użyto zaprawy kredowo – klejowej, którą nakładano w kilkunastu warstwach. Kompozycję zmodyfikowano, dopasowując ją do zamówionego formatu, usunięto postaci z tła i zmniejszono proporcjonalnie sztylet, uzupełniono ornament tła i brakujące fragmenty.
Kompozycję i ornament przeniesiono na deskę za pomocą przepróchy. Odtworzono oryginalną technikę złocenia na pulment. W pierwszej kolejności wygrawerowano ornament lamówek szat i tła, przestrzenie między głównym motywem wici wychwiejakowano. Wszystkie powierzchnie pod złocenie pokryto w ok 10 warstwach pulmentem na bazie czerwonej glinki bolusowej o intensywnym, ciepłym odcieniu.
Obraz pozłocono 23-karatowym zlotem płatkowym, a następnie wypolerowano agatem. Kompozycję malarską odtworzono według oryginalnej gotyckiej technologii. Podstawowy kontur kompozycji wzbogacono o dodatkowe szczegóły, podkreślono walorowo i utrwalono farbą na bazie czerni roślinnej i białka jajka. Matka Boska Boleściwa to obraz malowany temperą jajową. Zasadniczą warstwę malarską wykonano w technice tempery jajowej i pigmentów proszkowych.
W trakcie prac obraz postarzano za oryginałem. Powstały w ten sposób charakterystyczne zniszczenia i starzenie złota oraz warstwy malarskiej. Warstwę malarską zabezpieczono werniksem. Złoto pozostawiono bez zabezpieczenia, aby nadal mogło się naturalnie starzeć we własnym tempie.